První podstatnou změnou je způsob objednávání asistence. Již dříve jsme si jako zrakově postižení mohli předem objednat asistenci, která nám na nádražích zajistila doprovod k vlaku, od vlaku a při přestupech. Asistence se objednávala u Českých drah na zákaznické lince 221 111 122 nebo na webové stránce cd.cz/objednavka-cesty-vozickaru, kde je třeba zaškrtnout, že objednáváme pouze asistenci pro osoby se sníženou schopností orientace. Tuto službu ČD můžeme využívat beze změny, ale pozor, jen tehdy, cestujeme-li pouze vlaky Českých drah.
Pro objednání asistence při cestě s jakýmkoli dopravcem byla zřízena nová univerzální služba provozovaná společností Cendis. Pro objednání asistence můžeme opět využít dva způsoby:
• Lze volat na linku 222 266 755, která je v provozu v pondělí až pátek od 7:30 do 19:00.
• Asistenci lze objednat online na stránce OneTicket.cz/asistence a komunikovat můžeme případně i mailem na adrese asistence@oneticket.cz.
Webové stránky pro objednání asistence zatím trpí různými dětskými nemocemi nejen z hlediska přístupnosti pro zrakově postižené. Pro toho, kdo nechce zápasit s vyplňováním webových formulářů, tedy zatím může být jednodušší vyřídit vše telefonicky. Problémy s webovým rozhraním průběžně s Cendisem řešíme. Pokud byste sami při využívání webu narazili na potíže, hlaste je mailem na snyrych@sons.cz. Vše bude předáno k nápravě.
Samotné objednání asistence probíhá následovně:
1. Zavoláte na číslo 222 266 755, kde operátorovi nahlásíte, odkud, kam a kdy chcete cestovat, že nejste vozíčkář, ale zrakově postižený a potřebujete doprovod k vlaku a při přestupech. Operátor vyhledá vhodný spoj a vezme si na vás e-mailovou adresu a telefonní číslo. Stejné informace lze do systému zadat i přes uvedené webové stránky.
2. Na mail vám přijde potvrzení, že vaše objednávka asistence byla přijata. V tu chvíli začne operátor domlouvat asistenci s příslušným dopravcem nebo více dopravci, pokud cestujete s přestupy.
3. Až bude mít operátor asistenci pro vás zajištěnou ze strany všech dopravců, zavolá vám, domluví se s vámi, kde na výchozím nádraží se s vámi průvodce sejde a kde vás budou průvodci vyzvedávat na přestupních stanicích. (Běžně se předpokládá, že ve výchozí stanici se sejdete v hlavní hale a na přestupních stanicích u vlaku, kterým
přijedete.) Když si takto vše potvrdíte, měla by být asistence zajištěna a vy si můžete koupit jízdenky na příslušné spoje.
V podmínkách služby je uvedeno, že pro zaručené vyřízení požadavku je třeba asistenci objednávat alespoň 48 hodin předem. Pokud budeme objednávat jen 24 hodin předem, není vyřízení požadavku garantováno.
Elektronický nákup jízdenek
Systém OneTicket bude umět současně s objednáním asistence zakoupit i jednotnou jízdenku na celou cestu, i když pojedete s více dopravci.
Tato funkce bude bohužel k dispozici až koncem letošního roku. Pokud tedy potřebujete koupit jízdenku online předem, budete se muset v tomto přechodném období poprat s weby a aplikacemi jednotlivých dopravců nebo krajů. Přístupnost je u různých aplikací různá.
Závěrem je dobré připomenout, že u spojů, které nejsou povinně místenkové, by měl mít držitel průkazu ZTP/P stále možnost zakoupit jízdenku přímo ve vlaku od průvodčího a bez přirážky. Toto by mělo platit nejen u ČD, ale i u všech nových soukromých dopravců.
Jan Šnyrych
SONS ČR