Veřejná nabídka sociální rehabilitace
- Poslání:
Posláním služby je podpora rozvoje schopností a dovedností osob se zrakovým a kombinovaným postižením, které jsou potřebné pro dosažení či udržení samostatnosti a soběstačnosti v běžném životě.
Služba je poskytována bezplatně.
- Cíle:
- – využívání kompenzačních pomůcek v běžném životě ke zvýšení samostatnosti, soběstačnosti a orientace
- – zvyšování informovanosti uživatelů o jejich právech a možnostech
- – setrvání uživatele v přirozeném prostředí po co nejdelší dobu
- – zajištění kontaktu se společenským prostředím – navázání kontaktu nejen s lidmi se stejným zdravotním postižením
- – udržení životní úrovně uživatele
- -uplatnění nároku na dávky pro osoby se zdravotním postižením
- – udržení soběstačnosti uživatele
- – zlepšení psychiky uživatele po zhoršení či ztrátě zraku
- Hlavní obsah služby sociální rehabilitace:
- a) PC kluby – využití ozvučených a zvětšovacích programů, informace o novinkách ve světě výpočetní techniky, vzájemná výměna zkušeností, konzultace, skype, e-mail, sociální sítě, internetové bankovnictví apod.
- b) využívání zvukové a digitální knihovny
- c) procvičování obsluhy kompenzačních pomůcek
- d) poradenství při odstraňování architektonických bariér, úprava prostředí
- f) poradenství k výběru vhodných kompenzačních pomůcek
- e) procvičování sebeobsluhy – vaření ve cvičné kuchyňce, používání kompenzačních pomůcek při každodenních činnostech
- g) výuka psaní na klávesnici desetiprstovou technikou, práce s ozvučeným nebo zvětšovacím programem v PC
- h) psaní a čtení bodového písma
- ch) základní sociální poradenství – nárok na sociální dávky, kam se obrátit, jak zažádat, co dělat, když uživatel potřebuje poradit ohledně péče o dítě, o domácnost, finanční a majetková oblast
- i) Pokud uživatel potřebuje v rámci naplňování svých potřeb v rámci služby doprovod např. při vyřizování žádosti o pomůcku, při jednání na úřadě, při návštěvě firmy zajišťující speciální kompenzační pomůcku, pak je tento doprovod zdarma. Pokud by uživatel potřeboval doprovod k lékaři, na návštěvu známých, na koncert apod. pak tyto doprovody nespadají do této služby, ale jsou poskytovány v rámci průvodcovské služby, která je za úhradu.
- Kde si dohodnout poskytování služby:
- Karlovy Vary – Stará Kysibelská 602, tel.353 226 511, Mozartova 444/6 tel. 353 236 065
- Ostrov – Hlavní 1356, tel. 353 674 103
- Cheb – Komenského 2473/40, tel. 790 249 069
Komu je služba určena: - Služba je poskytována osobám se zrakovým postižením v Karlovarském kraji, kteří o tuto službu projeví zájem. Dále je služba poskytována i osobám s kombinovaným postižením, tj. osobám s vadou zraku v kombinaci s lehkým mentálním postižením, osobám s vadou zraku v kombinaci s diabetes, osobám s vadou zraku v kombinaci s tělesným postižením, osobám s vadou zraku v kombinaci s lehkým sluchovým postižením, osobám s vadou zraku v kombinaci s jiným zdravotním postižením:
- dorost (16-18 let), mladí dospělí (19 – 26), dospělí (27 – 64), mladší senioři (65 – 80), starší senioři (nad 80 let).
Forma poskytování:
Ambulantní forma – jde o poskytování služby na pracovišti TyfloCentra. Tato forma je poskytována v Ostrově, Karlových Varech a Chebu.
Terénní služba – odehrává se mimo pracoviště TyfloCentra – u uživatele doma, na vycházce, na úřadě, u lékaře apod. Služba je poskytována na území Karlovarského kraje.
- Zásady poskytování:
- – bezplatnost – v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb. je služba poskytována bezplatně
- – profesionální přístup – pracovníci poskytují všem uživatelům službu ve stejné kvalitě
- bez rozdílu, v souladu s etickým kodexem TyfloCentra Karlovy Vary, o.p.s.
- – individuální přístup k jednotlivým uživatelům
- – dosažitelnost
- – samostatnost uživatele
- – uplatňování svobodné vůle uživatele
- Veřejná nabídka je umístěna:
- ▪ na www stránkách společnosti www.tyflocentrum-kv.cz
- ▪ na informačním letáku – ve zvětšeném černotisku, v elektronické podobě a ve zvukové podobě (při vyžádání)